Welcome to our online store

Forum Komunikasi Siswa Progresip

Organisasi pegerakan siswa

BIOGRAFI

Frederick Engels

Oleh Vladimir I. Lenin

Dari Marx, Engels, Marxism, Edisi Ketujuh (Penerbit Progress, Moskow, 1965), muka surat 13-45. Ditulis pada Musim Luruh 1895.

Diterjemahkan oleh Muhammad Salleh (April 2002).


Betapanya obor yang telah berhenti membara,
Betapanya hati yang telah berhenti berdegup![i]

Pada 5hb Ogos (kalendar revolusioner), 1895, Frederick Engels meninggal dunia di London. Selepas sahabatnya, Karl Marx (yang meninggal dunia pada tahun 1883), Engels merupakan ilmiawan dan cikgu terbaik bagi proletariat moden di seluruh dunia bertamadun. Dari masa apabila takdir membawa Karl Marx dan Frederick Engels bersama, dua sahabat itu telah menumpukan kehidupan mereka pada matlamat bersama. Dan maka untuk memahami apa yang Frederick Engels telah melakukan untuk kaum proletariat, seseorang perlu mempunyai idea kelas mengenai kepentingan ajaran dan usaha Marx demi kemajuan gerakan pekerja mutakhir. Marx dan Engels merupakan orang pertama yang menunjukkan bahawa kelas pekerja dan tuntutan-tunutannya adalah hasil semestinya dari sistem ekonomi pada masa ini, yang bersama-sama dengan borjuasi menciptakan dan mengaturkan kaum proletariat secara tidak dapat dielakkan. Mereka menunjukkan bahawa ia bukanlah usaha-usaha baik hati individu-individu yang mulia, tetapi perjuangan jelas oleh proletariat tersusun, yang akan membebaskan umat manusia daripada kezaliman yang kini menindasnya. Dalam karya-karya saintifik mereka, Marx dan Engels merupakan orang pertama yang menjelaskan bahawa sosialisme bukanlah penciptaan pemimpi-pemimpi, tetapi matlamat akhir dan hasil semestinya dari perkembangan kuasa-kuasa produktif dalam masyarakat moden. Segala sejarah sehingga ini merupakan sejarah perjuangan kelas, sejarah penggantian pemerintahan dan kejayaan kelas-kelas sosial tertentu ke atas yang lain. Dan ini akan berterusan sehingga dasar perjuanagn kelas dan penguasaan kelas – harta swasta dan pengeluaran sosial anarkik – dihapuskan. Kepentingan-kepentingan proletariat menuntut penghapuskan dasar-dasar ini dan maka perjuangan kelas sedar oleh pekerja teratur mesti ditujukan menentang dasar-dasar itu. Dan setiap perjuangan kelas adalah perjuangan politik.

Pandangan-pandangan Marx dan Engels ini kini telah dipupuk oleh setiap proletariat yang sedang berjuang demi pembebasan mereka. Tetapi apabila pada tahun empat puluhan, dua sahabat ini mengambil bahagian dalam kesusasteraan sosialis dan gerakan-gerakan sosialis pada masa itu, mereka sangatlah berbeza. Terdapat ramai orang pada masa itu, dengan kepakaran dan tidak berpakar, ikhlas dan tidak ikhlas, yang, diserap ke dalam perjuangan demi kebebasan politik, dalam perjuangan menentang kezaliman raja-raja, pihak polis dan paderi, gagal untuk memerhatikan percanggahan di antara kepentingan-kepentingan borjuasi dan kepentingan-kepentingan proletariat. Orang ini tidak melayani idea para pekerja bertindak sebagai kuasa sosial bebas. Dalam tangan sebelah, terdapat ramai orang pemimpi, beberapa daripada mereka genius, yang berfikir bahawa ia hanya perlu untuk meyakinkan pemerintah-pemerintah dan kelas-kelas pemerintah mengenai ketidak-adilan susunan sosial mutakhir, dan ia kemudiannya akan menjadi senang untuk mendirikan kedamaian dan kemakmuran umum di dunia. Mereka memimpikan sesuatu jenis sosialisme tanpa perjuangan. Akhir sekali, hampir kesemua sosialis pada masa itu dan sahabat-sahabat kelas pekerja secara umumnya menganggap proletariat sebagai bisul, dan memerhatikan dengan ketakutan bagaimana ia bertumbuh dengan industri. Maka, mereka semuanya mencari sesuatu cara untuk menghalang perkembangan industri dan proletariat, untuk menghalang “roda sejarah.” Marx dan Engels tidak berkongsi ketakutan umum terhadap kemajuan proletariat; sebaliknya, mereka meletakkan segala harapan mereka pada pertumbuhan berterusan ini. Semakin ramai proletariat yang ada, semakin besar kekuatan mereka sebagai kelas revolusioner, dan semakin dekat dan semakin hampir jadinya sosialisme. Perkhidmatan yang diberikan oleh Marx dan Engels kepada kelas pekerja mungkin diluahkan oleh beberapa perkataan seperti berikut: mereka mengajar kelas pekerja untuk menyedari dininya dan menjadi sedar akan dirinya, dan mereka menggantikan mimpi-mimpi dengan sains.

Itulah mengapa nama dan kehidupan Engels patut diketehui oleh setiap pekerja. Itulah mengapa dalam koleksi rencana-rencana ini, di mana matlamatnya adalah, seperti kesemua penerbitan kami, untuk membangunkan kesedaran kelas di kalangan pekerja Rusia, kita perlu memberikan ringkasan kehidupan dan usaha Frederick Engels, salah seorang daripada dua cikgu terbaik kepada proletariat moden.

Engels dilahirkan pada tahun 1820 di Barmen, di Daerah Rhine di negara Prusia. Bapanya merupakan seorang usahawan. Pada tahun 1838, Engels, tanpa menghabiskan pendidikan sekolah menengah, dipaksa oleh keadaan-keadaan keluarga untuk memasuki sebuah rumah komersil di Bremen sebagai seorang kerani. Urusan komersil tidak menghalang Engels daripada mengejar pendidikan saintifik dan politik. Dia telah bermula membencikan autokrasi dan kezaliman birokrat sambil berada di sekolah menengah. Pendidikan falsafah membawanya ke hadapan lagi. Pada masa itu, pengajaran Hegel menguasai falsafah Jerman, dan Engels menjadi pengikutnya. Walaupun Hegel sendiri merupakan seorang yang mengagumi kerajaan autokratik Prusia, oleh siapa dia diupah sebagai profesor di Universiti Berlain, ajaran Hegel sememangnya bersifat revolusioner. Kepercayaan Hegel kepada kewarasan manusia dan hak-haknya, serta tesis asas falsafah Hegel bahawa alam semesta sedang mengalami proses perubahan dan perkembangan berterusan, membawa beberapa pengikut ahli falsafah Berlin itu – mereka yang enggan menerima keadaan yang sedia ada – kepada idea bahawa perjuangan menentang keadaan ini, perjuangan menentang kezaliman yang sedia wujud dan kejahilan yang berleluasa, juga terbenam dalam hukum perkembangan berterusan abadi. Jika segalanya berkembang, jika sejenis pertubuhan memberi ruang kepada pertubuhan yang lain, mengapakah perlunya autokrasi raja Prusia atau tsar Rusia, kekayaan minoriti sebelum majoriti besar, atau penguasaan borjuasi ke atas rakyat jalata, berterusan buat selama-lamanya? Falsafah Hegel berucap mengenai perkembangan minda dan idea-idea; ia bersifat idealistik. Dari perkembangan minda, ia menyimpulkan perkembangan alam, perkembangan manusia, dan perkembangan umat manusia, hubungan-hubungan sosial. Sambil mengekalkan idea Hegel mengenai proses perkembangan berterusan,* Marx dan Engels menolak pandangan idealistik pendahulu; berpaling kepada kehidupan, mereka melihat bahawa ia bukannya perkembangan minda yang menjelaskan perkembangan alam tetapi bahawa, sebaliknya, penjelasan minda mesti diperah dari alam, dari jisim… Bertentangan dengan Hegel dan pengikut Hegel yang lain, Marx dan Engels merupakan penganut materialis. Berkenaan dengan dunia dan umat manusia secara materialis, mereka percaya bahawa sebagaimana sebab-sebab materialis menggariskan segala fenomena semulajadi, maka perkembangan masyarakat umat manusia digariskan oleh perkembangan kuasa-kuasa materialis, iaitu kuasa-kuasa produktif. Pada perkembangan kuasa-kuasa produktif bergantungnya hubungan-hubungan ke dalam mana manusia memasuki dengan satu sama lain dalam pengeluaran barangan yang diperlukan untuk memenuhi keperluan manusia. Dan dalam hubungan-hubungan ini terletaknya penjelasan mengenai segala fenomena kehidupan sosial, wawasan manusia, idea-idea dan hukum-hukum. Perkembangan kuasa-kuasa produktif mewujudkan hubungan-hubungan sosial berdasarkan harta swasta, tetapi kini kita melihat bahawa perkembangan kuasa-kuasa produktif yang sama ini mencuri harta daripada majoriti dan memusatkannya dalam tangan minoriti yang tidak penting. Ia menghapuskan harta, dasar bagi susunan sosial moden, ia sendiri bergerak menuju wawasan yang pihak sosialis telah mengutamakan. Apa yang tinggal dilakukan oleh pihak sosialis adalah menyedari mana satu kuasa sosial, berkenaan dengan kedudukannya dalam masyarakat moden, adalah tertarik untuk mencapai sosialisme, dan untuk memberikan kepada kuasa ini kesedaran akan kepentingan-kepentingan dan akan tugas bersejarahnya. Kuasa ini adalah proletariat. Engels bermula mengenali proletariat di England, di pusat industri Inggeris, iaitu Manchester, di mana dia bertapak pada tahun 1842, sambil memasuki perkhidmatan sebuah firma komersil di mana bapanya merupakan seorang pemegang saham. Di sini Engels bukan sahaja duduk di pejabat kilang, tetapi juga mengunjungi kawasan miskin di mana para pekerja dihimpunkan, dan melihat kemiskinan dan kemelaratan mereka dengan matanya sendiri. Tetapi dia tidak menghadkan dirinya kepada permerhatian peribadi. Dia membaca segala yang telah didedahkan sebelumnya mengenai keadaan kelas pekerja Britain dan mengkaji dengan terperinci kesemua dokumen-dokumen rasmi yang dapat diperolehinya. Buah daripada kajian dan pemerhatian ini merupakan buku yang diterbitkan pada tahun 1845: The Condition of the Working Class in England. Kami sudah menyebut perkhidmatan utama yang diberikan oleh Engels dalam menulis The Conditiond of the Working Class In England. Malah sebelah Engels, ramai orang telah menghuraikan kemelaratan proletariat dan telah menunjukkan keperluan untuk membantu mereka. Engels merupakan orang pertama yang mengatakan bahawa proletariat bukan sahaja merupakan kelas yang merana; bahawa ia adalah, sebenarnya, keadaan ekonomi proletariat yang melarat yang mendesak mereka ke hadapan dan mendesaknya untuk berjuang demi kebebasan abadi mereka. Dan proletariat yang berjuang akan membantu dirinya sendiri. Gerakan politik kelas pekerja akan membawa pekerja menyedari bahawa penyelamat mereka hanya terletak dalam sosialisme. Pada tangan sebelah, sosialisme hanya akan menjadi kuasa apabila ia menjadi matlamat perjuangan politik bagi kelas pekerja. Begitulah idea-idea utama buku Engels mengenai keadaan kelas pekerja di England, idea-idea yang kini telah dipupuk oleh kesemua proletariat berfikir dan berjuang, tetapi pada masa yang sama sangatlah baru. Idea-idea ini disediakan dalam buku yang ditulis dengan cara menyerap dan dipenuhi dengan gambaran-gambaran yang tulin dan megejutkan mengenai kemelaratan proletariat Inggeris. Buku tersebut merupakan dakwaan hebat terhadap kapitalisme dan borjuasi dan meninggalkan kesan yang mendalam. Buku Engels mula dipetik di merata-rata sebagai buku yang menunjukkan dengan paling baik keadaan proletariat moden. Dan, sebenarnya, sebelum tahun 1845 mahupun selepas itu, tidak terdapatnya gambaran yang sangat menakjubkan lagi benar mengenai kesengsaraan kelas pekerja.

Ia bukanlah sehingga dia tiba di England yang Engels menjadi seorang sosialis. Di Manchester, dia menubuhkan hubungan dengan orang yang aktif dalam gerakan pekerja Inggeris pada masa itu dan bermula menulis untuk terbitan-terbitan sosialis Inggeris. Pada tahun 1844, sambil dalam perjalanan kembali ke Jerman, dia diperkenalkan dengan Marx di Paris, dengan siapa dia sudah bermula bersurat. Di Paris, di bawah pengaruh sosialis Perancis dan kehidupan Perancis, Marx juga telah menjadi seorang sosialis. Di sini dua sahabat itu menulis bersama buku yang bertajuk The Holy Family, or Critique of Critical Critique. Buku ini, yang muncul setahun sebelum The Condition of the Working Class in England, dan sebahagian besar daripadanya ditulis oleh Marx, mengandungi dasar-dasar sosialisme materialis revolusioner, idea-idea utama yang kami telah menjelaskan di atas. “Keluarga suci” adalah sindiran lucu terhadap abang-adik Bauer, ahli-ahli falsafah itu, dan pengikut-pengikut mereka. Orang ini mengajukan kritikan yang berdiri di atas seluruh realiti, di atas parti-parti dan politik, yang menafikan segala aktiviti amalan, dan yang hanya mempertimbangkan “secara kritikan” dunia sekeliling dan peristiwa-peristiwa yang berlaku di dalamnya. Orang ini, iaitu abang-adik Bauer, memandang proletariat sebagai jisim yang tidak penting. Marx dan Engels menentang aliran gila dan silap ini dengan tekun. Dalam nama manusia yang benar dan berperikemanusiaan – si pekerja, yang ditindas oleh kelas-kelas pemerintah dan kerajaan – mereka menuntut, bukannya pertimbangan, tetapi perjuangan demi susunan masyarakat yang lebih baik. Mereka, sememangnya, menganggap proletariat sebagai kuasa yang mampu mengajukan perjuangan ini dan yang mempunyai kepentingan dalamnya. Malah sebelum penerbitan The Holy Family, Engels telah menerbitkan, dalam akhbar Marx dan Ruge, Deutsche-Französische Jahrbücher[ii], karyanya “Karangan-Karangan Kritikal Mengenai Ekonomi Politik”, di mana dia mengkaji fenomena asas susunan ekonomi mutakhir dari pendirian sosialis, menganggapnya sebagai akibat-akibat semestinya dari pemerintahan harta swasta. Hubungan dengan Engels sudah pasti merupakan faktor dalam keputusan Marx untuk mengkaji ekonomi politik, iaitu sains di mana karya-karyanya telah menghasilkan revolusi sesungguhnya.

Dari tahun 1845 sehingga 1847, Engels menetap do Brussels dan Paris, menggabungkan usaha saintifik dengan aktiviti-aktiviti praktis di kalangan pekerja Jerman di Brussels dan Paris. Di sini, Marx dan Engels mengasaskan hubungan dengan Liha Komunis Jerman sulit, yang menyarankan mereka untuk mengajukan prinsip-prinsip sosialisme asas yang mereka telah memajukan. Maka bangkitlah Manifesto of the Communist Party yang terkenal oleh Marx dan Engels, diterbitkan pada tahun 1848. Buku nipis ini adalah sama nilainya dengan seluruh jilid: sehingga hari ini semangatnya masih memberikan ilham dan pimpinan kepada seluruh proletariat teratur dan berjuang dari dunia bertamadun.

Revolusi tahun 1848, yang meletus pertama sekali di Perancis dan kemudiannya menyebar ke negara-negara Eropah Barat yang lain, membawa Marx dan Engels kembali ke negara asal mereka. Di sini, di Prusia Rheinish, mereka mengambil alih Neue Rheinische Zeitung demokratik yang diterbitkan di Cologne. Dua sahabat itu berada di hati dan jiwa segala wawasan revolusioner-demokratik di Prusia Rheinish. Mereka berjuang sehingga akhir dalam pertahanan kebebasan dan kepentingan-kepentingan dalam menentang kuasa-kuasa reaksi. Kuasa-kuasa reaksi ini, seperti yang kita sedar, akhirnya berjaya. Neue Rheinische Zeitung didiamkan. Marx, yang semasa pembuangan negara telah kehilangan kewarganegaraan Prusia, dibuang negara sekali lagi; Engels mengambil bahagian dalam kebangkitan popular bersenjata, berjuang demi kebebasan dalam tiga pertempuran, dan selepas kekalahan pihak pemberontak, melarikan diri, melalui Switzerland, ke London.

Marx juga menetap di London. Engels kemudiannya menjadi seorang kerani sekali lagi, dan kemudiannya seorang pemegang saham, dalam firma komersil Manchester di mana dia pernah bekerja sehingga tahum empat puluhan. Sehingga tahun 1870, dia menetap di Manchester, sambil Marx menetap di London, tetapi ini tidak menghalang mereka daripada mengekalkan pertukaran idea-idea yang paling menarik: mereka bersurat hampir setiap hari. Dalam persuratan mereka, dua sahabat itu bertukar pendapat dan perjumpaan dan terus bekerjasama dalam mengusahakan sosialisme saintifik. Pada tahun 1870, Engels berpindah ke London, dan kehidupan intelek bersama mereka, yang paling tekun, berterusan sehingga tahun 1883, apabila Marx meninggal dunia. Buah kehidupan mereka adalah, pada pihak Marx, Capital, iaitu karya ekonomi politik terpenting pada masa kita, dan pada pihak Engels, beberapa karya biarpun panjang atau pendek. Marx mengusahakan kajian mengenai fenomena ekonomi kapitalis yang rumit. Engels, dalam kata-kata yang senag difahami, seringkali dengan sifat polemik, menangani masalah-masalah saintifik umum dan dengan pelbagai fenomena masa lalu dan mutakhir dalam semangat konsep sejarah materialis dan teori ekonomi Marx. Daripada karya-karya Engels, kami akan menyebut: karya polemik menentang Dühring (yang mengkaji masalah-masalah penting dalam arena falsafah, sains semulajadi dan sains sosial).* The Origin of the Family, Private Property and the State[iii] (diterjemahkan ke dalam Bahasa Rusia, diterbitkan di St. Petersburg, Edisi Ketiga, 1895), Ludwig Feuerbach[iv] (penerjemahan Bahasa Rusia dan nota oleh G. Plekhanov, Geneva, 1892), rencana mengenai polisi luar negara Kerajaan Rusia (diterjemahkan ke dalam Bahasa Rusia dalam Sotsial Demokrat[v] Geneva, Nombor 1 dan 2), rencana-rencana hebat mengenai persoalan perumahan[vi], dan akhirnya, dua rencana pendek tetapi bernilai mengenai perkembangan ekonomi Rusia (Frederick Engels on Russia, diterjemahkan ke dalam Bahasa Rusia oleh Zasulich, Geneva, 1894).[vii] Marx meninggal dunia sebelum dia sempat menghabiskan karya besar mengenai kapital. Namun, draf buku itu sudah dihabiskan, dan selepas peninggalan dunia sahabatnya, Engels mengusahakan tugas membebankan untuk menyediakan dan menerbitkan jilid kedua dan ketiga daripada Capital. Dia menerbitkan Jilid II pada tahun 1885 dan Jilid III pada tahun 1894 (kematiannya menghalang penyediaan Jilid IV).[viii] Dua jilid ini memerlukan usaha yang sangat tekun. Adler, iaitu Demokrat Sosial dari Austria, mengatakan dengan tepat bahawa dengan menerbitkan jilid II dan III daripada Capital, Engels telah mendirikan tugu penuh keagungan kepada genius yang pernah menjadi sahabatnya, tugu pada mana, secara kebetulan, dia telah mengukir namanya sendiri. Sememangnya, dua jilis Capital ini adalah usaha dua orang: Marx dan Engels. Lagenda lama mengandungi pelbagai contoh persahabatan yang mengharukan. Proletariat Eropah mungkin mengatakan bahawa sains-nya telah diciptakan oleh dua ilmiawan dan pejuang, di mana hubungan di antara mereka melintasi cerita-cerita lama yang paling mengharukan mengenai persahabatan manusia. Engels sentiasa – dan, secara menyeluruhnya, dengan sopan – meletakkan dirinya selepas Marx. “Dalam kehidupan Marx,” dia menulis kepada seorang sahabat lama, “saya telah memainkan biola kedua.”[ix] Rasa sayang dia kepada Marx yang hidup, dan kehormatannya kepada ingatan Marx yang meninggal dunia tidak terbatas. Pejuang berani dan pemikir hebat ini memiliki jiwa yang sangat menyayangi.

Selepas gerakan tahun 1848-1849, Marx dan Engels dalam pembuangan negara tidak menghadkan diri mereka kepada kajian saintifik. Pada tahun 1864, Marx menubuhkan Pertubuhan Pekerja Internasional, dan memimpin masyarakat ini selama beberapa dekad. Engels juga memainkan peranan aktif dalam urusannya. Usaha Pertubuhan Internasional, yang, sejajar dengan idea Marx, menyatukan proletariat dari semua negara, sangatlah penting dalam perkembangan gerakan kelas pekerja. Tetapi malah dengan penutupan Pertubuhan Internasional pada tahun tujuh puluhan, peranan penyatuan Marx dan Engels tidak berhenti. Sebaliknya, ia mungkin dikatakan bahawa kepentingan mereka sebagai pemimpin-pemimpin berwibawa kepada kelas pekerja bertumbuh tanpa halangan. Selepas peninggalan dunia Marx, Engels berterusan dengan sendiri sebagai penasihat dan pemimpin sosialis Eropah. Nasihat dan arahannya dipinta oleh sosialis Jerman, di mana kekuatan mereka, meskipun ditindas oleh kerajaan, bertumbuh dengan pesat dan berterusan, dan oleh wakil-wakil negara mundur, seperti rakyat Spain, Romania dan Rusia, yang perlu mempertimbangkan dan mengkaji langkah-langkah pertama mereka. Mereka semua menggunakan stor pengetahuan dan pengalaman Engels yang kaya semasa usia tua.

Marx dan Engels, yang memahami Bahasa Rusia dan membaca buku Rusia, tertarik kepada negara itu, mengikuti gerakan revolusioner Rusia dengan simpati dan mengekalkan hubungan dengan pihak revolusioner Rusia. Mereka berdua menjadi sosialis selepas menjadi demokrat, dan perasaan kebencian demokratik terhadao kezaliman politik sangatlah kuat pada diri mereka. Perasaan politik secara langsung ini, bergabung dengan pemahaman teori luarbiasa mengenai hubunagn di antara kezaliman politik dan penindasan ekonomi, dan juga pengalaman kehidupan mereka yang kaya, menjadikan Marx dan Engels responsif secara politik. Itulah mengapa perjuangan berani beberapa orang revolusioner Rusia menentang kerajaan tsaris kuat mendapat talun bersimpati dari hati revolusioner hebat itu. Dalam tangan sebelah, aliran, demi kepentingan-kepentingan ekonomi ilusi, untuk berpaling dari tugas sosialis Rusia yang serta-merta dan penting, iaitu, kemenangan kebebasan politik, secara semulajadi kelihatan aneh kepada mereka dan malah dianggap oleh mereka sebagai penganiayaan terus-terang terhadap tujuan revolusis sosial. “Pembebasan pekerja mestilah menjadi tindakan kelas pekerja sendiri”[x] – Marx dan Engels sentiasa mengajar. Tetapi untuk berjuang demi pembebasan ekonomi pekerja, proletariat mesti memenangi hak-hak politik tertentu. Lebih-lebih lagi, Marx dan Engels melihat dengan jelas bahawa revolusi politik di Rusia akan menjadi sangat penting kepada gerakan kelas pekerja Eropah Barat juga. Rusia autokratik sentiasanya merupakan kubu reaksi Eropah secara umum. Kedudukan antarabangsa baik yang dinikmati oleh Rusia hasil daripada peperangan tahun 1870, yang buat masa yang lama memyemai pembahagian di antara Jerman dan Perancis, sememangnya hanya meningkatkan kepentingan Rusia autokratik sebagai kuasa reaksioner. Hanya Rusia yang bebas, Rusia yang tidak mempunyai keperluan untuk menindas rakyat Poland, Finland, Jerman, Armenia atau mana-mana negara kecil yang lain, atau untuk menjadi batu api di antara Perancis dan Jerman, akan membenarkan Eropah moden, dibebaskan daripada beban peperangan, untuk bernafas dengan bebas, akan melemahkan segala unsur reaksioner di Eropah dan menguatkan kelas pekerja Eropah. Itulah mengapa Engels sangatlah menginginkan pendirian kebebasan politik di Rusia demi kemajuan gerakan kelas pekerja di dunia Timur juga. Dalam dirinya, revolusioner Rusia telah kehilangan sahabat paling karib mereka.

Marilah kita sentiasa menghormati ingatan Frederick Engels, seorang pejuang dan pendidik proletariat termasyhur!


* Marx dan Engels seringkali menunjukkan bahawa dalam perkembangan intelek mereka, mereka sangatlah berhutang kepada ahli-ahli falsafah Jerman termasyhur, terutamanya Hegel. “Tanpa falsafah Jerman,” Engels mengatakan, “sosialisme saintifik tidak akan wujud.”
* Ini merupakan buku yang kaya dan mendalam. Malangnya, hanya sebahagian daripadanya, mengandungi garis panduan bersejarah mengenai perkembangan sosialisme, telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Rusia (The Development of Scientific Socialism, Edisi Kedua, Geneva, 1892).


Nota Penerjemah

[i] Kata-kata ini adalah dari In Memory of Dobrolyubov, iaitu syair oleh Nikolai Nekrasov.

[ii] Karya Engels, Outlines of a Critique of Political Economy (Lampiran kepada karya Marx, Economic and Philosophic Manuscripts of 1844, Moskow, 1961, muka surat 175).

[iii] Marx dan Engels, Selected Works, Moskow, 1962, Jilid II, muka surat 170-327.

[iv] Marx dan Engels, Selected Works, Moskow, 1962, Jilid II, muka surat 358-402.

[v] Rencana Engels, “Polisi Luar Negara Tsarisme Rusia,” diterbitkan dalam dua isu pertama Sotsial-Demokrat di bawah tajuk “Polisi Luaran Empayar Rusia.”

Sotsial-Demokrat merupakan ulasan kesusasteraan dan politik yang diterbitkan di London dan Geneva pada tahun 1890-1892. Ia memainkan peranan penting dalam menyebarkan Marxsisme di Rusia. Kesemua, empat penerbitkan dikeluarkan.

[vi] Rencana Engels, “Persoalan Perumahan” (Marx dan Engels, Selected Works, Moskow, 1962, Jilid I, muka surat 546-634.

[vii] Rencana Engels, “Mengenai Hubungan Sosial di Rusia” dan nota tambahan kepadanya, diterbitkan dalam Frederick Engels on Russia, Geneva, 1894.

[viii] Sejajar dengan konsep Engels, Theories of Surplus Value, ditulis oleh Marx pada tahun 1862-1863, dinamakan Jilid IV daripada Capital oleh Lenin. Dalam keterangan kepada jilid kedua Capital, Engels menulis: “Sepelas mengeluarkan pelbagai petikan yang diberikan dalam Buku II dan III, saya berkeinginan untuk menerbitkan bahagian kritikal daripada manuskrip ini sebagai Capital, Buku IV.”

Peninggalan dunia beliau pada tahun 1895 menghalang beliau daripada menyediakan buku tersebut untuk penerbitan. Theories of Surplus Value pertama sekali diterbitkan oleh Kautsky pada tahun 1905-1910. Kautsky bercanggah dengan prinsip-prinsip saintifik sasas dalam penerbitan buku itu dan memesongkan beberapa idea Marx.

Institut Marxsisme-Leninisme, Moskow, telah mengeluarkan edisi baru dalam tiga bahagian berdasarkan manuskrip tahun 1862-1863.
[ix] Surat Engels kepada J. F. Becker pada 5hb Oktober, 1984.

[x] K. Marx, General Rules of the International Working Men’s Association, dan F. Engels, Keterangan kepada Manifesto of Communist Party Edisi Jerman tahun 1890 (Marx dan Engels, Selected Works, Moskow, 1962, Jilid I, muka surat 32 dan 386). 

Related Product :

Posting Komentar

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Pendidikan - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger